De logistieke uitdaging was groot. De planningsafdeling zorgde ervoor dat er op tijd voldoende voorraad van het product in de silo lag. Om een indruk te geven: bijna de helft van een silo werd leeggehaald voor enkel deze verlading. Overleg met productie was daarbij cruciaal, omdat er tijdens de belading nog tonnen bijgeproduceerd werden. Daarnaast was afstemming nodig met de havenagent omtrent beloodsing, de benodigde sleepboten en de ligplaatsen. Overleg met keuringsinstanties mocht daarbij niet ontbreken en de Yasa Canary werd zowel van binnen als van buiten door Yara en de instanties gekeurd.
Het grote bulkschip was deze week aangekomen in Sluiskil. Zodra ze geladen was vertrok het schip richting Santos en Rio Grande (Brazilië) en San Fransisco. Voor Yara is het belangrijk om deze hoeveelheden in één schip te verladen en naar Brazilië te laten varen in plaats van meerdere schepen in te zetten. Dat is niet alleen kostentechnisch aantrekkelijker, maar ook voor de duurzaamheid die Yara hoog in het vaandel heeft staan.
Technisch gezien is deze hoeveelheid het maximale qua werkbereik en kanaaldiepte. Yara ziet graag dit soort verschepingen toenemen.